بنام او …

بیانه نمایشگاه دورهمی لوگوتایپ‌ها

مسلماً اهمیت نوشتار در ثبت و ضبط و ماندگاری تاریخ و تمدن بشری بر کسی پوشیده نیست اما گرایش های نو  وکاربرد های نوین نوشتار در دنیای معاصر را باید به مردم معرفی کرد و نباید از یاد برود که توجه به تایپ و نوشتار در قالب نشان های نوشتاری و سایر کاربردهای آن در تبلیغات محیطی و رسانه های جدید جزو کارکردهای امروزین دیزاین می تواند باشد. بنابراین برای کارکردهای جدید نوشتار باید اندیشید و طرح و ایده داشت.

مجموعه حاضر تحت عنوان نمایشگاه دورهمی لوگوتایپ ها در اسفندماه ۹۸ گردآوری شده است. تا در اردیبهشت ماه  99 به مناسبت هفته طراحی گرافیک نمایشگاهی با همین عنوان در اردبیل و سپس در سایر شهرها برگزار شود. که متاسفانه به علت شیوع پاندمی کرونا با وجود تلاش های چندین باره این امر میسر نشد.

این نمایشگاه ابتدا صرفاً در قالب گردآوری آثار مدعوین تدوین شده بود که در روند دریافت آثار با ابراز علاقمندی تعداد از طراحان جوان مبنی بر حضور در این رخداد، بخش فراخوان عمومی به آن اضافه شد که خوشبختانه با استقبال خوب جوانان علاقمند روبرو شد. مطمئناً مهم ترین اعتبار این نمایشگاه حضور اساتید بنام و برجسته عرصه لوگوتایپ (نشان های نوشتاری) است که موجب ایجاد انگیزه هرچه بیشتر طراحان جوانان است.

شایان ذکر است؛ هدف اصلی از راه اندازی چنین رخدادی اعتبار بخشی آموزشی، هدف مند سازی فعالیت‌های تخصصی جوانان علاقه‌مند به عرصه تایپ و نوشتار و همچنین انگیزه‌بخشی به آنان برای فعالیت بیشتر و گسترده تر است. ضمن اینکه گردهمایی آثار اساتید و هنرمندان برجسته عرصه تایپ و نوشتار در کنار کار جوانان می تواند فرصتی برای آموزش و تجربه اندوزی و کسب انرژی مثبت و موثر باشد.

برپایی این نوع نمایشگاه، صرفاً در قالب نشانه های نوشتاری شاید بندرت اتفاق بیافتد چرا که مرسوم نیست نمایشگاهی از نشانه های نوشتاری به این شکل برگزار شود. بنابراین این رخدا می تواند مجالی برای معرفی این گرایش مهم در عرصه طراحی گرافیک باشد. مخصوصاً اینکه امسال از طرف (ایکو-دی، Ico- D) شورای جهانی دیزاین- سال دیزاین برای همه اعلام شده است پس باید دیزاین را بین مردم برد و بخاطر داشت که وظیفه طراح است که گرافیک و لزوم آن را به مخاطب یادآور شود و با طراحی و دیزاین خود زندگی و شرایط بهتری برای مخاطب فراهم کند. هرچند که ممکن است بخش اندکی از مردم با کاربرد و اهمیت نوشتار در برندسازی آشنا باشند ولی تلاش برای توسعه اجتماعی مفاهیم و کارکردهای گرافیک وظیفه تک تک هنرمندان است. بنابراین باید نیازهای تصویری و نوشتاری اجتماع را شناخت و دیزاین مناسب و درخور شاء آن را ارائه کرد.

لازم به ذکر است که؛ بنا به اهداف برگزاری این نمایشگاه سعی شده است تا حد امکان از نشانه نوشته های فارسی در نمایشگاه استفاده شود. بدین منظور در اواخر سال ۹۸ کارگاه عملی طراحی لوگوتایپ به صورت ابتکاری برای طراحی عناوین مشاهیر، نام آوران و حتی اسامی محلات قدیمی و شخصیت های هنری، مذهبی و ورزشی و اجتماعی شهر اردبیل تشکیل شد تا جوانان در قالب طراحی نشانه نوشته، امضاء، بام نوشته و … به طراحی اسامی خاص بپردازند و این آثار را به بستر عمومی بکشانند. بنابراین تعدای زیادی آثار با مضامین فوق تولید شد که بخش اندکی از آن ها در این نمایشگاه حضور دارند.

ضمناً با توجه به اهداف و اولویت آموزشی نمایشگاه و محدودیت های موجود، سعی شد از تمام شرکت کنندگان حداقل یک و حداکثر پنج اثر حضور داشته باشد  که در نهایت تعداد از کل آثار رسیده (حدود  415 اثر ) به دبیرخانه از ۸۹ هنرمند تعداد ۲۳۰  اثر در نمایشگاه ارائه شد.

آثار این نمایشگاه در دو بخش گردآوری شد. بخش دعوتی که مزین است به آثاری از  بزرگان عرصه تایپ و نوشتار که از آثار آرشیوی خود حداقل دو نمونه در اختیار ما قرار دادند. و بخش فراخوان که شامل سایر شرکت کنندگان می باشد. در این بخش به هنرمندان جوان استان پیشنهاد شد در ادامه ورکشاپ سال ۹۸ آثارشان در برگیرنده اسامی نام‌آوران و اماکن تاریخی استان باشد (نام‌آورانی که توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف فرهنگی- هنری، اجتماعی، ورزشی، علمی و پژوهشی و مذهبی و سایر زمینه‌ها افتخاراتی را کسب نمایند) تا شاید بدین سان باعث فرهنگ سازی در استفاده از نشانه های نوشتاری در محیط ها شهری (گرافیک محیطی) و سایر بسترهای اجتماعی گردد. در پایان جا دارد از حضور تمامی اساتید پیشکسوت، هنرمندان و حامیان دولتی و غیر دولتی بخصوص موسسه های مردم نهاد که در برپایی این رخداد دستگیرمان بودن تقدیر و تشکر نمایم. با آرزوی شادکامی و سلامتی برای تمامی همه.

حجت مجرد

مدیر هنری نمایشگاه دورهمی لوگوتایپ ها

اردیبهشت ماه- ۱۴۰۰